Cu un stil de viață ocupat, care de multe ori ne poate afecta sănătatea, e important să ne monitorizăm starea generală și să luăm măsuri din timp.
În mediul urban se constată o preocupare în creștere asupra stării de sănătate. Furnizorii de servicii medicale sunt din ce în ce mai diverși și își doresc o modalitate eficientă de a-și gestiona pacienții și de a-i fideliza prin servicii prompte, variate și cu timpi de așteptare reduși.
Serviciile medicale au ajuns să fie parte din beneficiile oferite de companii angajaților și astfel a avut loc un proces de ajustare a serviciilor și a modului de interacțiune cu pacienții, care pune accent pe importanța timpului și pe calitate.
Accesarea serviciilor de sănătate este în creștere și acest lucru l-am constatat și în cadrul programărilor făcute prin Calendis.
Posibilele cauze la nivel național sunt în general dezvoltarea sectorului de servicii medicale, oferta variată și adaptată și unui grup țintă activ și îmbătrânirea populației, un trend existent și la nivel european.
Medicina de prevenție domină piața serviciilor medicale
Pe parcursul ultimelor 8 luni, numărul de programări a avut un trend ascendent.
Singurele scăderi au avut loc în luna august, o lună care de obicei este dedicată concediilor și vacanțelor și în luna decembrie, când evenimentele legate de sărbători ne ocupă timpul.
Începând cu luna ianuarie 2018, trendul ascendent se reia și numărul de programări pentru serviciile de sănătate se apropie de numerele mari înregistrate în lunile octombrie și noiembrie. Ne așteptăm și în 2018 la o creștere continuă marcată de micile scăderi sezoniere identificate în 2017.
Se poate observa o tendință majoritară de a accesa servicii medicale de prevenție. Din totalul programărilor, 55% reprezintă consultații din diferite domenii. Acest lucru ne indică o preocupare a utilizatorilor acestor servicii de a afla mai multe informații legate de starea lor de sănătate și de a lua măsuri preventive.
Un alt set de 15% din totalul programărilor este reprezentat de diferite controale și investigații medicale, cel mai accesat serviciu fiind cel de ecografie. Acest lucru denotă o preocupare și mai atentă asupra stării proprii de sănătate și dorința de a avea cât mai multe informații pentru a lua o decizie ulterioară, cum ar fi un tratament sau o intervenție chirurgicală.
Topul serviciilor medicale reflectă situația națională a afecțiunilor medicale
Am mers și mai în detaliu cu investigația și am obținut un top al serviciilor medicale în funcție de domenii.
Se observă că serviciile medicale de cardiologie sunt cele mai accesate, având un număr dublu sau chiar triplu de programări comparativ cu serviciile aflate pe locurile imediat următoare. Această tendință este corelată și la nivel național unde problemele cardiace sunt predominante în lista de afecțiuni.
Cele mai întâlnite probleme de sănătate în România sunt afecțiunile cardio-vasculare. În momentul de față ne aflăm pe un nedorit prim loc în Uniunea Europeană la mortalitatea rezultată în urma acestor afecțiuni (cel mai mare procent de decese rezultate din afecțiuni cardio-vasculare din totalul deceselor). De asemenea, în acest clasament ne plasăm pe primele locuri ca număr de persoane afectate de diabet și pe locul 3, după Estonia și Polonia, ca număr de persoane la suta de mii de locuitori cu afecțiuni psihice.
Cele trei tipuri de servicii medicale care se adresează acestor probleme se regăsesc în primele nouă servicii accesate prin platforma Calendis.
Între ultimele servicii din clasament se găsesc serviciile de podiatrie, ORL, oftalmologie, chirurgie, alergologie și dermatologie, care împreună reprezintă totuși 13% din totalul programărilor.
Se observă o prezență destul de importantă a serviciilor profilactice cu tradiție și serviciilor cosmetice în acest top. Tratamentele balneologice, cosmetice sau corporale au o pondere de 12% din totalul programărilor. Aceste servicii pot avea un impact pe termen lung și sunt recomandate atât în recuperare cât și ca servicii medicale de întreținere. Într-un fel, „mersul la băi” redevine popular.
Noi sperăm că platforma oferită de Calendis cabinetelor sau clinicilor încurajează tendințele pacienților de a accesa în mod regulat servicii medicale de prevenție, de a se informa corect și de a lua deciziile cele mai potrivite pentru starea lor de sănătate, oferind o metodă de programare rapidă, online și notificări înainte de programări.
Surse:
OMS – Raportul de țară al Organizației Mondiale a Sănătății
INS – Institutul Național de statistică
SRDNBM – Societatea Română de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice